Tiesa ir įsitikinimai
Kartą išgirdau žodžius,
palikusius man labai didelį įspūdį. Juos ištarė viena išmintinga moteris, mokslininkė,
profesorė, dirbanti sąmonės teorijos srityje. Vardo neminėsiu, nes tai nėra
svarbu.
Ji pasakė, kad dabar
atsisakytų kiekvieno savo žodžio, kuriuo kažkada apgynė mokslinę disertaciją.
Kaip taip įmanoma?, –
sakysi tu. Juk ji tuo moksliniu darbu įtikino savo teorija tūkstančius žmonių,
jie ja patikėjo. Ir ką dabar? Ar tai reiškia, kad ji mus visus apgavo?
Ne, ji neapgavo, nes
tuo metu pati tikėjo tuo, ką daro, o jos įsitikinimai atitiko tuometinę jos
sąmonės išsivystymo būseną.
Tačiau įsitikinimai
keičiasi, augant sąmonei. Būtent savo ankstesnių įsitikinimų atsisakymas ir yra
geriausias to įrodymas. O pats kvailiausias dalykas turbūt yra tas, kad
laikomės įsikibę savo įsitikinimų, nes tokiu būdu neleidžiame sąmonei plėstis. Neva,
tai reikštų pripažinti, kad tuomet buvau neteisus.
Bet argi tai blogai?
Aš nesu protas, o mano protas gali būti neteisus. Ir dažniausiai jis būna. Kiek
kartų jis mane paklaidino, vedžiodamas savo tamsiais labirintais? Kaip dažnai skendau
jo argumentų ir kontrargumentų jūroje, net neįsivaizduodama, kurioje pusėje yra
krantas, t.y. tiesa? Protas gali įrodyti bet ką, ko tik jis panorės. Jis suras
įrodymų ir tam, kad tas pats teiginys yra tiesa, ir tam, kad netiesa.
Kodėl tuomet mums taip
sunku pripažinti, kad jis gali klysti? Todėl, kad manome, jog protas - tai aš.
Laikytis savo
įsitikinimų ir desperatiškai bandyti juos įrodinėti – nėra stiprybe. Nėra laimėjimas
ir juos įrodyti. Stiprybė yra būtent sugebėjimas neprisirišti prie jų. Tai taip
pat reiškia ir nugalėti savo ego – padaryti jį nuolankiu.
O kaip neprisirišti?, - gali paklausti. O
tu padaryk pradžiai bent prielaidą, kad oponentas gali būti teisus. Nesiginčyk,
o klausk to, su kuo būtent tu nesutinki, tokiu būdu neužblokuosi savo sąmonės, neuždarysi
jos, atimdamas galimybę plėstis. O tada paieškok argumentų, įrodančių jo teiginį.
Garantuoju, protas jų ras. Tuomet beliks tik patikrinti praktiškai.
Būtent tai, kad kyla
noras ginčytis dėl savo įsitikinimų, susidūrus su kokiu nors teiginiu,
prieštaraujančiu jiems, ir reiškia, kad įsitikinimai pradėjo klibėti. Jų ginti
stoja protas, ego, nes jis visuomet nori būti teisus. Jis neturi tikslo įrodyti
savo „tiesą“ kažkam kitam, išskyrus patį save. Jis siekia sustiprinti įsitikinimus
taip, kad šie nustotų klibėti ir kelti abejonių jam pačiam.
Tada, kai mūsų tiesa
yra vidinė, kilusi ne iš proto, ne iš įsitikinimo, o iš patirties, mums nekyla
noras dėl jos ginčytis ar jos įrodinėti. Ji yra mumyse ir nekelia jokių
abejonių. O tam, kuris teigia priešingai, mes paliekame teisę klysti ir pačiam patirti,
kas yra tiesa.
Visada verta suabejoti savo
įsitikinimais. Tam, kad sudarytum sąlygas sąmonei plėstis. O paskui kitų įsitikinimus
sekti nevalia. Nes ką darysi tada, kai paaiškės, kad jie netikri?
SKAITYTI DAUGIAU: TIKRA KNYGA APIE NETIKRĄ GYVENIMĄ. TURINYS
SKAITYTI DAUGIAU: TIKRA KNYGA APIE NETIKRĄ GYVENIMĄ. TURINYS
SĄMONINGUMO KANALAS TELEGRAME, kur tęsiu savo darbą
Komentarai
Rašyti komentarą